music school

School van Byzantijnse en Traditionele Muziek

van het Orthodoxe Aartsbisdom België "h. Hilarius"

Diaken Dionisios Firfiris (6.4.90) - De nachtegaal van de berg Athos.

Onder de vele belangrijke hiërofanten die op de berg Athos zijn geboren, neemt pater Dionysios, die later bekend werd als diaken Dionysis Firfiris, ongetwijfeld een bijzondere plaats in.

Zoals wij uit de periodieke publicatie van I.M. Gregorius van de Athosberg "Hosios Gregorios" vernemen, werd pater Dionysios in 1912 in Megali Panagia van Chalkidiki geboren en zijn wereldlijke naam was Dimitrios Koukos.

Toen hij acht jaar oud was, volgde hij zijn vader naar Karyes, waar hij werkte in de Vatopedino Konaki. Onmiddellijk daarna besloot de jonge Dimitris voor altijd op de berg Athos te blijven, dicht bij zijn oom ouderling Charalambos Firfiris, in de Koutlumousiaanse cel van de profeet Elios. Oudste Charalambos was priester-kapitein en zijn neef werd door de oudsten van de cel eveneens Firfiris genoemd, in opvolging van zijn oom.

Vader Dionysios kon niet slagen voor de eerste klas van de lagere school. Vanaf het allereerste begin had hij echter een speciale voorkeur voor muziek. Toen hij bij zijn oom, een priester, inwoonde, begon hij zijn talent te cultiveren en te vermeerderen. Hij vergezelde zijn oom naar de muziekschool, en naarmate hij ouder werd, waren hun stemmen niet meer gemakkelijk te onderscheiden.

Van jongs af aan een levendig man, streefde hij ernaar zijn muzikale kennis te verdiepen. De beste leermethode was naar alle voorzangers te luisteren en de weg te kiezen die hem het beste leek. Na verloop van tijd creëerde hij deze unieke en aparte persoonlijke stijl van Byzantijnse zang. De uniciteit van zijn stijl maakte het moeilijk om met iedereen te zingen en hij voelde zich op zijn gemak met een paar assistenten, maar die pasten bij zijn stijl.

Ministerie in de Centrale Kerk van de Berg Athos (Protaton)

De volgende periode was zijn bediening in de kerk van Protatos, die zich toen in een glorietijd bevond en, zoals vermeld in het tijdschrift "Osios Grigorios", stroomde een grote congregatie van monniken en leken naar Protatos om te genieten van de ongeëvenaarde plechtige melodieën van de oude gezangen. Zoals uit de bovenstaande tekst blijkt, had de gemeente een bijzondere voorkeur voor de langzame lessen van de grote oude meesters van de Byzantijnse kerkmuziek, die werden gezongen op de feesten van de Athonieten, vooral tijdens de nachtwaken.

Zoals de oudere monniken plachten te zeggen, haastte iedereen zich in de Goede Week om de winkels te sluiten en naar Protaton te rennen om naar Diakos-Dionysios te luisteren, vooral bij de Troparion van Kassianis, omdat zijn stem de gemeente zo betoverde dat velen naar de ramen klommen om hem te zien.

In 1955, tijdens de viering van de heiligverklaring van de heilige Nicodemus van Athonite, reciteerde pater Dionysios de troparia van de Sequence, gecomponeerd door de belangrijkste hymneschrijver van de Kerk, de ouderling Gerasimos Mikrajananitis. De passie waarmee pater Dionysios ze zong, zelfs de doxologie, werd door de hele congregatie bewonderd, en pater Gerasimos Mikrajananitis zelf beweerde dat hij nog nooit zo'n hymne had gehoord.

Bovendien ging diaken Dionysius gewillig overal heen waar hij werd uitgenodigd, naar de feesten van de Skeet en de Cellos en natuurlijk naar de heilige kloosters, en hij wilde geen broeder sparen, zolang hij hem maar van dienst kon zijn.

De ziekte

In 1979 werd hij ernstig ziek en moest hij een operatie ondergaan. Na zich te hebben voorbereid zoals het een monnik betaamt (terugkeer naar de berg Athos, biecht, ontvangen van de eucharistie) onderging hij de moeilijke operatie, die meer dan vijf uur duurde. Medische adviezen gaven hem weinig tijd om te leven, maar Gods wil was anders. Diaken Dionysius leefde nog tien jaar. In deze periode verspreidde zijn faam zich nog verder onder de gelovigen, want hij verscheen af en toe in verschillende muzikale radioprogramma's en de leden die zongen in de strikte oude stijl van de Athonitische traditie werden opgenomen en op vele cassettes uitgebracht.

Hij bleef nederig tot het einde van zijn aardse leven, en zei tegen degenen die hem vroegen: "Ik heb geen aanspraak om eerste cantor genoemd te worden, maar slechts een nederige cantor, zolang ik de priester van de kerk kan helpen." Hij was zelfs verheugd dat de jonge monniken gehecht bleven aan de oude traditie van de Byzantijnse muziek van Athos.

ΤΟ ΤΕΛΟΣ

In het begin van de jaren '90 kwam zijn ziekte terug. Hij werd opnieuw in het ziekenhuis opgenomen (opnieuw na goed te zijn voorbereid), maar zijn toestand was onomkeerbaar verslechterd. Hij keerde terug naar zijn cel en, de pijn van zijn ziekte verdragend, vertrok hij vredig naar het Eeuwig Koninkrijk op 6 april 1990.

Zoals de overeenkomstige column in het tijdschrift van het Gregoriusklooster meldt, ... "De nacht voor hij ging slapen, wilde hij geen eten, geen zuurstofmachine om zijn kortademigheid te verlichten, geen bezoek. Hij werd alleen gelaten en concentreerde zich op zichzelf. Bij zonsopgang de volgende dag, gaf hij rustig en vredig zijn geest over aan God. Het was de vooravond van de Aankondiging, de vooravond van Palmzondag, en Pater Dionysius ging naar de preekstoel om te zingen voor de Passie van de Heer en het komende Pasen."

Een authentieke vertegenwoordiger van de Athonitische zangtraditie Zeventien jaar na het overlijden van pater Dionysios Firfiris, in mei 2017, heeft de Faculteit Theologie van de Aristoteles Universiteit van Thessaloniki, die de nagedachtenis van een authentieke vertegenwoordiger van de Athonitische zangtraditie met een charismatische stem wilde eren, en inderdaad voor het eerst in een academische context, in samenwerking met de Gemeente Chalkidiki, pater. Dionysios Firfiris, hield de eerste academische conferentie aan de Aristoteles Universiteit van Thessaloniki, getiteld "Diaken Dionysios Firfiris, als vertegenwoordiger van het Athonitische gezang". Het werd bijgewoond door geleerden, Athonitische monniken, priesters en voorzangers die hem intiem kenden. De assistent-professor van het departement Muziekwetenschap van de Aristoteles-universiteit van Thessaloniki, de heer E. Giannopoulos, sprak over "De gezantentraditie van de Athos-berg en Diako-Dionysis Firfiris". Na lezing van de toespraak van Hieronymus Antipas Athonitis, Hieronymus en Ouderling van de Heilige Iberische Cel van St. Anna in Karyes, over het onderwerp "Herinneringen van Ouderling Dionysius Firfiris", en tenslotte Vader Chrysovalantis Theodoros, theoloog en musicoloog - zelf een uitstekend zanger, zoals wij uit persoonlijke ervaring kunnen verzekeren. Het thema van zijn lezing was "Diaken Dionysis Firfyris als drager van de mondelinge traditie van de Athonieten".
Een paar karakteristieke citaten uit de toespraak van de laatste spreker vormen de beste afsluiting. Fr. Chrysovalantis beschreef Fr. Dionysios als een authentieke drager van de Athonitische traditie en een briljante vertolker van een kostbare rijkdom, waarbij hij benadrukte dat zijn gezang "in het hart de aloude gezantentraditie van de Athos-berg bevat. Eenvoudig en robuust, met een gedisciplineerde stijl en ritme, en bovenal klassiek en voorbeeldig. De ritmische beweging, de zorg voor melismatische expressiviteit, de heldere en rijke sonoriteit vormen dus een historische interpretatieve erfenis".
EEUWIGE MOND VAN DE KERK
Pater Chrysovalantis besloot met de volgende woorden: "Athonitische zangers drukken in hun liederen niet hun persoonlijke gevoelens uit, maar hun geloof. Zij wedijveren niet met de 'tegenovergestelde' voorzanger. Voor hen is de tempel geen plaats van vermaak, het volk van God is geen publiek, en zingen is geen middel om de menselijke esthetische behoeften te bevredigen en te vervullen. Het zijn geen voorzangers die hun stem gebruiken om met hun artistieke talent te pronken. Door te zingen, verloochenen ze zichzelf. Zingen is voor hen geen doel op zich of een persoonlijke prestatie. Hun mond wordt de eeuwige mond van de Kerk."

*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “Ορθόδοξη Αλήθεια” 

De muzikale achtergrond en het onderwijs
Vanaf het begin van de 20e eeuw was de abt van de broederschap van de Profeet Elias in Karyes Dionysios Firfiris (I), aan wie de broederschap haar naam ontleende. Omdat hij een goede voorzanger was en goed op de hoogte van de theorie van de Byzantijnse muziek, wilde hij geen van zijn ondergeschikten ongeschoold laten, vooral niet diegenen die de gave bezaten om de muskus te zingen. Ook andere monniken uit de omgeving brachten geïnspireerde en ontvankelijke beginners bij hem voor muzikale training. Van hem werd Demetrius (toen) ingewijd in de geest en de essentie van deze goddelijke techniek en hij werd steeds meer bewonderd door zijn begeleiders. Hij leerde alle "geheimen" van uitdrukkingen en interpretaties, want hij leek altijd gelijk, zo niet superieur, aan zijn ouderling en meester. Daarom besloten zij, toen zij hem tot monnik wilden maken, hem met algemene instemming en verlangen Dionysius te noemen, volgens hun gewoonte. Enkele jaren later (ongeveer van 1935 tot 1945), wilde hij vooral voortzetten wat hij gedaan had, en maakte van zijn tweede leraar de monnik Synesios Stavronikitianos, die vocaal en kwalitatief wordt gekarakteriseerd als de meerdere van alle cantors van de laatste eeuwen (de tweede Koukouzelis werd door de Athonieten genoemd). Hij had profijt van de lessen van zijn grootvader Gabriel, die een autoriteit was op het gebied van de Byzantijnse muziektheorie. De monnik Dionysios (I) zag niet goed. Hij verloor zijn zicht volledig, zodat wanneer mensen over hem spraken, iedereen toevoegde: "de blinde". Maar God, die dit bijna compenseerde, liet hem naast het vergroten van zijn paranormaal inzicht, ook een functioneel geheugen zien. "We passeerden elkaar en loofden God telkens als we hem zagen naderen, de middelste kerkbank binnengaan en met gemak en gratie zingen. Aan weerszijden van hem stonden en werden bijgestaan door zijn onderdanige vaders, Charalambos en Dionysius, die het boek voor hem vasthielden. Hij had de lamp in het midden aangestoken, maar op zo'n manier dat alleen zij het konden zien! Maar toch, hij zag er prachtig uit!
De enige die pater Dionysios accepteerde om met hem te zingen was zijn oom Charalambos. Dit was niet omdat de diaken onaanvaardbaar was en anderen niet accepteerde, noch omdat hij zijn oom tolereerde uit respect, verwantschap en dankbaarheid, maar omdat hij hem vocaal paste, omdat, bovendien, omdat hij in zijn hoofd alle verheven "posities" van zijn geliefde neef had onthouden, en omdat hij eindelijk door intuïtie de melodische "koers" begreep wanneer, waar en hoe Diaken Dionysius ging, vocaal en technisch.
Voorstel van aartsbisschop Chrysanthos voor zijn benoeming tot cantor in de metropolitaanse kerk van Athene.
Eens hoorde ik de heer Charalambos zeggen dat de aartsbisschop van Athene Chrysanthos naar de berg Athos ging en toen hij in Protato was, hoorde hij diaken Dionysios zingen en vroeg hem onmiddellijk om hem mee te nemen naar Athene en hem tot voorzanger van het bisdom Athene te benoemen.
"We waren bang," concludeert Charalambos, "dat onze diaken egoïstisch zou worden" en dat we hem voor altijd kwijt zouden raken. Vandaar dat wij, natuurlijk met leedwezen, maar het kon niet anders, de majestueuze en imposante aartsbisschop onmiddellijk een ontkennend antwoord gaven, waardoor hij zich zeer beledigd voelde en hem het zwijgen oplegde. De aartsbisschop vertrouwde duidelijk op zijn positie, prestige en reputatie en geloofde dat hij zou krijgen waar hij om vroeg. Daarom deed hij zijn verleidelijke voorstel ook zo openlijk, zonder formaliteiten, en in aanwezigheid van zoveel Karyoten, bestuurders en vertegenwoordigers.
Een incident in Constantinople.
De bisschop van Sardis, die altijd goedbedoeld en zeer vriendelijk is, heeft, om onze aanwezigheid te benadrukken en onze status als monnik tijdens ons bezoek aan Constantinopel te eren, ons bij de discussie betrokken en ons aan het eind rechtstreeks gevraagd of wij het er ook mee eens waren dat Thrasybulos Stanitsas de opperste voorzanger van Constantinopel en van de gehele orthodoxie is.
We bevonden ons in een zeer moeilijke positie, maar we moesten iets zeggen, want we konden niets anders doen. Met eerbied en verlegenheid, maar ook met de oprechtheid en openhartigheid die monniken eigen is, zeiden wij wat wij geloofden en wat wij in ons hart hadden: "Van Constantinopel, natuurlijk, eminentie, van de rest van de orthodoxie, waarschijnlijk, maar niet van de berg Athos.
De metropoliet van Sardis was verrast door dit antwoord! Dus moesten we hem ook kalmeren. We vertelden hem dat hij gelijk heeft om zijn standpunt te ondersteunen, omdat hij nog niet naar pater Dionysios heeft geluisterd.
Iets later (1960, als ik me goed herinner) maakte diaken Dionysios, samen met zijn zeer goede vriend, een andere van onze dierbare cantors, diaken John, een pelgrimstocht, eerst naar Constantinopel en daarna naar Jeruzalem. Twee dagen lang verbleven zij in het Oecumenisch Patriarchaat en gingen naar beneden naar de Patriarchale Kerk om deel te nemen aan de korte diensten. We zorgden voor hen en gingen naar hen toe. Zij vertelden ons dat zij, toen zij het tekort zagen, de analisten benaderden en de priester hielpen.
Maar wij vernamen dat de aanwezigen bij de dienst zo onder de indruk waren, waaronder sommigen die de dialoog met de bisschop van Sardinië hadden bijgewoond, dat zij zich onze beweringen herinnerden en zeiden: "de monniken hadden waarschijnlijk gelijk".
(Uittreksels uit een artikel van bisschop Chrysostomos van Rhodostolos in het tijdschrift PEMPTOUSIA, jaargang 15, november 2004).
nl_BENL