music school

School van Byzantijnse en Traditionele Muziek

van het Orthodoxe Aartsbisdom België "h. Hilarius"

Nachtwake ter ere van de heilige Hilarius, de patroonheilige van ons Scholingsinstituut

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα εορτάστηκε η μνήμη του εν Αγίοις Πατρός ημών Ιλαρίου Επισκόπου Πικταύων, Προστάτου της Σχολής Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Βελγίου, στην πόλη των Βρυξελλών. Την Παρασκευή, 13 Ιανουαρίου 2023 τελέσθηκε πανηγυρική Αγρυπνία στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών Βρυξελλών, στην οποία παρευρέθησαν φιλακόλουθοι και φιλάγιοι μαθητές, δάσκαλοι και φίλοι της Σχολής.

Των Ιερών Ακολουθιών του Εσπερινού, του Όρθρου και της Θείας Λειτουργίας προεξήρχε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης, π. Φιλάδελφος Καφαλής, Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως και πρόεδρος του Νομικού Προσώπου της Σχολής, συμπαραστατούμενος από τον Ιερολογιώτατο Αρχιδιάκονο της Ι.Μ. Πειραιώς, π. Σιλουανό Τζουμανέκα. Την Ιερά Υμνωδία διακόνησε ο Ψαλτικός Χορός της Σχολής τιμώντας ιδιαίτερα τον μεγάλο αυτόν Άγιο της πρωτοχριστιανικής Εκκλησίας, ο οποίος μεταξύ άλλων αγάπησε ιδιαίτερα την ανατολική υμνογραφία και προσπάθησε να την μεταφέρει στα πάτρια εδάφη Του στην Εσπερία.

Voorafgaand aan de heenzending, wenste de vicaris-generaal aan de leden van het bestuur, de leraren en studenten van het Scholingsinstituut de zegen van de Heilige Drie-ene God evenals de zegen van de heilige Hilarius voor kracht en voortzetting in hun werk opdat zij de diensten van onze kerk verder kunnen verlichten door met toewijding en liefde de grootheid Gods te loven.

Tenslotte nam vaderdiaken Konstantínos Dédes, directeur van het Scholingsinstituut, het woord. Hij bedankte in het bijzonder vader Philádelphos, vader Silouanós, de meebiddende clerus en allen die deel uitmaken van het dynamische potentieel van het instituut en van de grote zangfamilie van ons Aartsbisdom. Hij benadrukte dat de liefde voor Gods aanbidding en de Byzantijnse psalmzang goede vrucht afwerpt waarover we ons erg verheugen en waarvan we reeds genieten aan de koorlessenaars van onze parochies. Dit is een grote beloning voor de inspanningen van de laatste drie jaren van de werking van het instituut.

Daarna werd er in de aangrenzende parochiezaal een liefdesmaal aangeboden voor iedereen die deelnam aan de viering van onze patroonheilige Hilarius.

nl_BENL